Jury

Zonder categorie

 Ik had zenuwen gisteren, en er was blijkbaar wel reden toe. Kort samengevat:

-Mijn beelden zijn te oppervlakkig, ik moet proberen er meer diepgang in te brengen.
-Samengaand met het vorige zijn het beelden die ‘anoniem’ zijn, mijn persoonlijkheid is er niet in te zien. Ik zou een eigen stijl moeten ontwikkelen.
-Op de vraag of ik mij laat beïnvloeden door iemand of ‘iets’ antwoorde ik dat ik naar heel veel beelden kijk en daar telkens iets uit oppik, maar ik neig niet bewust naar een fotograaf of een bepaalde stijl. Deze zomer zei een fotograaf me dat ik een klassieke stijl heb, dat beviel hem wel. Op onze school is dat niet de bedoeling.
-Ik maak mooie foto’s, ze kunnen zo op een kalender komen, het zijn postkaartjes en ik ga er zeker geld mee verdienen. Maar ook dit is niet waar ze in onze school op doelen.
-Meer je grenzen overschrijden, niet op veilig spelen dus, dat moet ik doen.

Dat komt wel hard aan als 5 docenten het daarmee eens zijn. Dat van de postkaartjes had ik voelen aankomen. Als ik alles verwerk en het terug nuchter kan bekijken vind ik altijd wel dat er iets inzit. Ook nu vind ik dat ze zeker geen ongelijk hebben. Ik wil meer diepgang in mijn beelden steken, hoe is een andere vraag maar ik ga er aan werken.

“Vind je dat je genoeg op bespreking bent gekomen?” Ik vond van wel, enkele docenten dachten daar anders over, waar ik niet mee akkoord ga en toch wel eventjes stomverbaasd van stond te kijken.

Hier enkele beelden uit de projecten Landschap, Portret en Reportage (wijk, over de grens en filmfestival). Er komen nog meer beelden op de site maar dat is voor later. Zeg gerust wat je er van vind!

wijk2_72-copy.jpg

wijk2_11-copy.jpg

s6_12-copy.jpg

Wijk

print-portret-copy.jpg

print-portret3-copy.jpg

Portret

print1f-copy.jpg

print1-2copy.jpg

Landschap

filmfestival_109-copy.jpg

Filmfestivval

 grens_22-copy.jpg

grens_4-copy.jpg

 Over de grens: Deauville

8 gedachtes over “Jury

  1. Ach,
    Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
    Tijd genoeg om een eigen stijl te ontwikkelen.
    Zonder een goeie basis, geen goede foto’s.
    De goede foto’s zijn er al, de stijl komt wel vanzelf🙂.
    En anders, de postkaartjesindustrie is een winstgevend handeltje :p (ook al vind je dit allicht ab-so-luut niet grappig ;))

    Laat maar niet op je kop zitten!
    Uitleggen en peten tekenen, altijd hetzelfde met die docenten.🙂
    Als je nu wat meer op bespreking geweest was, dan was je vast te onzeker, altijd wat.

    Trek het je niet aan, mijn lekenoog vind je foto’s alvast érg mooi!

    Liefs,

    Kim

  2. Dag Eveline,

    er zitten zeker heel wat mooie platen tussen. Foto’s 2, 8 en 10 zijn van een zeer hoog kwaliteit. Maar je derde foto doet me dan weer helemaal niets.

    Ben benieuwd hoe je gaat evolueren de komende maanden en jaren.

  3. De foto van het filmfestival vind ik inhoudelijk de sterkste. Misschien het kistje linksonder weg proberen krijgen en nog iets sprekender met de nabewerking?
    De landschapfoto’s vind ik heel knap. Uiteraard kunnen die op een postkaart, maar dan wel een postkaart waar eindelijk eens een prachtig beeld opstaat in plaats van wat bijeengesmeten clichés.

  4. Er zitten zeker en vast heerlijke beelden tussen, maar zoals Artur het reeds zei, de derde zegt me ook niet zoveel.

    Weet je, scholen zijn voorstander van reeksen, terugkerende elementen, thema’s… Probeer voor jezelf misschien dat postkaartsyndroom een beetje af te bouwen en meer in reeksen te werken. Niet zozeer schoolgebonden, mss uit eigen intiatief? Ga op stap in je stad/gemeente en probeer bijvoorbeeld (ik zeg maar iets) bushaltes te fotograferen. Hanteer eenzelfde diafragma, alles horizontaal gecradreerd… Eenvoud in beelden met krachtige inhoud.

    En verdedigen. The most important thing. Laat merken dat je weet wat je doen wannneer je die ontspanknop van je camera hebt ingedrukt.

  5. Ik ben nu vooral aan het denken over mijn vrij werk, ongeveer het belangrijkste van het tweede semester. Er zit vanalles in mijn hoofd omdat ik ook vanalles wil uitproberen, ik kan nu onmogelijk al zeggen welke weg ik wil inslaan.
    Ok, communie- en trouwfotografie dat zie ik níet zitten!🙂
    Verdedigen dat kan ik langs geen kanten, ik begin dan te stamelen als er vragen gesteld worden dat ik niet verwacht. Als er dan nog een reactie komt “Met zo’n oppervlakkige fotografie zit je op zo ver (maakt gebaar met wijsvinger en duim) van avondschool”, dan weet je al helemaal niet meer wat te zeggen🙂.
    Maar het komt goed, ik zal ze eens laten zien wie Eveline is! Ik geef niet op, ha :p. Op het einde van het jaar wil ik kunnen zeggen “In your face…” (misschien niet luidop dan).

  6. @Artur: de foto die jou niets zegt had ik hier op gezet omdat die anders is dan wat ik normaal fotorgafeer.Meestal zitten mijn beelden niet zo complex in elkaar en zijn ze frontaal gefotografeerd. Deze ook maar hier krijgt elk element een plaatsje in het beeld. De uitwerking is niet fantastisch maar hier wil ik wel naartoe werken

    @Klaas: ik fotografeer te weinig uit eigen initiatief, misschien omdat ons programma al zo vol zit dat ik, wanneer ik fotografeer, automatisch al ga denken of het in één van de projecten past of niet. In mijn gemeente/dorp fotograferen kan ik er nu zeker al inpassen:).

  7. Goh, ik denk dat ze op een kunstacademie vooral je fouten veel uitvergroten zodat je er zeker aan werkt. Anders gaan veel mensen denken ” ik zit safe, enkel wat kleine foutjes”.

    Ik vind ze met m’n amateursoogje zeker niet slecht😉
    Vooral nr 4 vind ik heel mooi, ik ben enorm fan van subtiel belichte foto’s. ‘k Hou van die “enkel het essentiële licht”-filosofie.
    Je hebt blijkbaar een goede aanleg voor portretfotografie, dat beeld van het filmfestival past daar eigenlijk ook in.

    Vooral blijven voortdoen zou’k zeggen!

    Tom

Geef een reactie

