Keuzes

fotografie

Een belangrijke eigenschap van een goede fotograaf is kunnen selecteren. De ene keer lukt dat al wat beter dan de andere. Je twijfelt tussen enkele beelden terwijl je ze eigenlijk beter allemaal weggooit… Maar goed, deze keer kan ik maar niet beslissen over deze twee.

oostende_3-copy.jpg

oostende_4-copy.jpg

Hier ben ik alweer bezig met mijn postkaart-fotografie maar het excuus is: een zonnige dag aan zee met veel volk op het strand dat geniet van hun dagje vrij, daar kan je al weinig anders denk ik.

8 gedachtes over “Keuzes

  1. de eerste vraag die je je moet stellen bij het maken van een selectie is “wat wil ik communiceren?”.
    Als het enkel een familiefoto is, waarom kunnen dan ook beiden niet?! (ene meer detail over personen, andere meer over situatie)
    Los van inhoud vind ik de tweede wel de beste.

  2. Hey Evelien! Zeker de tweede. Hoe minder je inzoomt, hoe meer info, hoe meer verhaal je foto bevat! Ik heb het inzoomen vorig jaar meer en meer afgeleerd (omdat ze er op de academie over zaagden) en dan wordt het echt beter (zeker voor docu)! En geef de moed niet op! Het is echt niet gemakkelijk, je eigen stijl vinden. Ik zoek ook… De meesten van onze klas denk ik. Je bent zeker niet alleen. Kijk veel in boeken, dat helpt…

  3. Wat een eensgezindheid:) Ik vind de eerste goed omwille van de strakheid; vader en zoon in dezelfde houding, symmetrie en het witte bootje als extratje. De tweede vind ik goed omdat je daar inderdaad ‘the bigger picture’ ziet, het verhaal erachter.
    @Géraldine: normaal zoom ik ook niet zo vaak hoor, ik verplaats me meestal maar in dit geval zat ik gehurkt en ik zou mij niet snel genoeg kunnen verplaatsen hebben. Maar het is waar wat je zegt:)

  4. @geraldine: ik zou het zeker niet zo zwartwit stellen. hoe meer info hoe meer verhaal hoe beter? nee hoor. hangt volledig af van wat je wil bereiken, zelfs bij docu. Mooi recent vb: zijn de vissersportretten van Vanfleteren niet goed omdat ze geen achtergrondinfo bezitten? de fotograaf heeft hier (o.a.) een bewuste keuze gemaakt om achtergrondinfo weg te laten en zó een bepaald gegeven te communiceren (huid/leven/landschap/verweerd/…)
    Kijk ook maar naar het schitterende Temporary Discomfort van Jules Spinatch waar hij voor een bepaalde reeks énorme zoomlenzen gebruikt!!

Geef een reactie

