Hervorming hoger kunstonderwijs??

Cultuur

Gisterenmorgen aan de ontbijttafel, halfslapend krijg ik de voorpagina van De Standaard onder mijn neus: ‘Strengere selectie studenten kunst’. Minister Vandenbroucke heeft een nieuw ingenieus ideetje.

*Tussen het derde en vierde jaar wil hij een nieuwe toelatingsproef leggen, bovenop de bestaande om de opleiding te starten die ook strenger word. En wat als je niet slaagt? Niet overgaan naar het vierde jaar?Als dit voorstel er doorkomt dan zit ik daar natuurlijk middenin.
*Er komt één centrale toelatingsproef, je mag dus niet meer meerdere toelatingsproeven afleggen. Ik heb er twee jaar geleden drie afgelegd: Grafische vormgeving of St-Lucas en aan de Hogeschool Gent en Fotografie. Voor alledrie was ik geslaagd. Moest ik er slechts eentje hebben afgelegd, zat ik nu niet in mijn tweede jaar fotografie maar had ik het me beklaagd dat ik grafische deed én was ik waarschijnlijk een andere opleiding begonnen.
*Het conservatorium zal wel in zijn nopjes zijn. De arme drommels moeten al vier jaar studeren en als ze leraar willen worden moeten ze nog eens een jaar bij gaan doen. Laten we dus die lerarenopleiding integereren in de Masteropleiding. En wij dan? Beeldende kunsten is óók vier jaar en is óók een extra jaar lerarenopleiding.
*Dan zouden de Beeldende Kunsten als Masteropleiding ook nog moeten gekoppeld worden aan wetenschappelijk onderzoek. Want kunst kan natuurlijk al zo objectief beoordeeld worden…

2 gedachtes over “Hervorming hoger kunstonderwijs??

  1. Awel ik ben daar nu eens zo zwaar voorstander van!

    Grote kuis in het kunstonderwijs … en overal het niveau optrekken. Want geef toe, veel is zo’n hoger kunstonderwijs diploma niet waard.

    Te veel leerlingen van algemeen niveau. Nog maar eens bewezen dat Frankske weet waar em mee bezig is.

  2. Het niveau mag inderdaad omhoog, dat werkt in het voordeel van diegenen die het halen. Het lost het overschot op. Maar aan fotografen zal er volgens mij een overschot blijven zolang het beroep niet word beschermd.

    De manier waarop Frankie wil hervormen is het probleem. Een tussentijdse toelatingsproef haalt weinig uit aangezien we voortdurend worden geevalueerd. Voldoen aan de eisen van de jury na drie jaar of slagen voor de toelatingsproef, komt op hetzelfde neer.

    Wie het haalt zijn automatisch diegenen die het algemeen niveau overstijgen.

Geef een reactie

