Eveline goes B&W

Cultuur, fotografie, Zonder categorie

Ik maak bijna nooit zwart-wit beelden. Als ik dat wel doe is het omdat

– het verplicht is
– ik met Hasselblad studioportretten maak
– ik met TC objecten moet fotograferen
– ik dacht dat er een kleurenfilmpje in de camera zat terwijl er een zw in zat
– de foto’s in kleur op geen zak trekken en ze in zw nog min of meer te redden zijn, zoals hier.

Digitaal is alles grijs en plat tenzij ik de beelden kapotphotoshop. Analoog gaat er altijd wel iets fout bij het opnemen, of in de ontwikkeling.

Gisteren ging ik voor Kwets naar een processie ter ere van de Heilige Antonius in Ten-Ede. Eigenlijk moest ik schepen De Geyter verrassen maar hij was me voor en reeds vertrokken naar een dringende vergadering. Dan maar de processie gefotografeerd.

 

11 gedachtes over “Eveline goes B&W

  1. Ik kan allemaal beamen dat foto 2 een hoog de-maxgehalte heeft. We gaan volgend jaar ook maar eens een kijkje gaan nemen op de processie.

    Nog veel succes met Albert, denk er aan je sluitertijd boven de 1/200 te houden, hij is zo hyperkinetisch als het maar kan zijn (en nog sympathiek erbij).

  2. @Bert: Goed dat ik dat weet :p. Het is waarschijnlijk daarmee dat hij zo moeilijk te bereiken is.
    Naar het schijnt zou er weinig kans zijn dat de processie volgend jaar nog doorgaat wegens een te drukke agenda van de diaken…

  3. Het geeft bij deze foto’s wel wat sfeer ja, daar heb je dus helemaal gelijk in. Maar zwart wit kan je ook bewuster gaan gebruiken en is natuurlijk geen schande. Het is bij sommige foto’s/onderwerpen gewoon mooier en geven je foto meer kracht. Waarom zou je het dan niet doen zou ik zeggen.

  4. Even voor de duidelijkheid: Ik ben geen zw-hater… Er zijn mensen die fantastische beelden maken in zwart-wit en die ik enorm bewonder. Alleen als ik het zelf probeer -ook al doe ik het bewust- denk ik achteraf dat het beter in kleur staat, meestal dan toch.

Geef een reactie

