Imitatie

Experiment, portret, Studio

Valerie Belin laat in haar boek een reeks portretten zien van mannequins, modellen, travestieten, maar ook een reeks christallen vazen, auto-onderdelen en rauw vlees.

Ik maak voor school een portret van haar na. Het moet er zo sterk mogelijk op gelijken, qua belichting, model, cadrage, positie e.d. Alleen is aan het origineel nogal veel gephotoshopt of geschilderd, ik weet het niet. In elk geval, ik ben al een week aan het bewerken en nu mag het even rusten.

Originele studio-opname

Het bewerkte portret tot dusver

Portret door Valerie Belin, wat het ongeveer moet worden.

Ik wil nog een poging ondernemen om de schouders te verlagen want ook in het origineel portret lijkt het alsof er stukjes schouder weggenomen zijn. Maar hoe? Die haarpuntjes zijn wel een probleempje.

Met dank aan Veerle, geweldig model en tevens ook fantastische fotografe:).

14 gedachtes over “Imitatie

  1. Volgens mij gaat het vooral om het zo goed mogelijk imiteren van het licht van de originele foto, niet?! Ik zou het zo laten en anders misschien als je echt wilt voor die schouders, wat proberen met de liquify – tool in photoshop?!🙂

  2. Proper gedaan alvast!
    Alleen moet je opletten in photoshop… Nauwkeurig te werk gaan!

    Boven haar schouder aan de rechterkant zie ik een zwarte rand en daarboven tegen de rand van het beeld ook twee zwarte vlekken.

    Verder zou ik het haar eens selecteren en wat meer contrast insteken.
    Ook het gezicht kan je wat selecteren en wat oplichten.

  3. Echt goed gedaan!
    Enige wat mij erg opvalt is het verschil in het haar. Je zou in jouw foto wat meer stukjes donkerder maken en enkele stukjes wat oplichten enzo.

  4. Niet helemaal zeker maar in het boek staat een hele reeks van dergelijke portretten en allemaal hebben ze menselijke trekjes. Maar ik denk dat het voor school uiteindelijk draait om hete licht dat goed moet zitten, het Photoshoppen is gewoon leuk:)

  5. Wauw zeer knap dat je zoiets toch vrij accuraat kan namaken, daar moet inderdaad zeer veel werk in kruipen.

    Ik heb het eens opgezocht en ik denk ook dat de serie waar je je op baseert etalagepoppen zijn maar het kan ook andersom zijn.🙂

    Hier een stukje tekst dat ik heb gevonden:

    In de ene serie heeft Valerie Belin levende mensen een neutrale, levensloze gezichtsuitdrukking laten aannemen, in de andere serie betreft het levenloze poppen die juist gegoten zijn naar levende, echte modellen.

    Hier is de link met de volledige tekst:
    http://www.kunstbus.nl/agenda/2007/20070909162154.html

Geef een reactie

